Door het Koninklijk besluit van 8 december 2024, zijn er vanaf 1 februari 2025 nieuwe boetes van toepassing voor overtredingen in het kader van het gebruik van de tachograaf, de rij-en rusttijden en de vrachtbrief.
Sinds 1 januari worden bij een controle van vrachtwagenchauffeurs onderweg, de gegevens van 56 dagen gecontroleerd. Eerder was dit een periode van 28 dagen.
Een overzicht:
De regels rond het gebruik van tachografen en de naleving van rij- en rusttijden worden strenger, met aanzienlijke verhogingen van de boetebedragen:
- Niet-gebruik of niet-installatie van de tachograaf (of bestuurderskaart): van € 1320 naar € 2640.
- Niet-handmatig invoeren van tijdsgroepen wanneer de bestuurder het voertuig heeft verlaten: van € 55 naar € 1320
- Niet of incorrect gebruik van de schakelorganen van de tachograaf: van € 55 naar € 550
- Fraude of weigering van controle: van € 2640 naar € 5280
Daarnaast is er ook een nieuwe boete van toepassing:
- Onvoldoende papier aanwezig om de controleperiodes van de lopende dag en de voorgaande 55 dagen af te drukken: € 55
Aanpassingen boetes vrachtbrief
Ook op het vlak van vrachtbrieven zijn er enkele belangrijke wijzigingen:
- Verlaging bij volledige afwezigheid van een vrachtbrief: van € 1500 naar € 1000
- Nieuwe boetes voor onvolledig ingevulde vrachtbrieven:
- Niet-ingevulde laad- en losplaats: € 1000
- Per niet-ingevulde verplichte rubriek (anders dan laad- of losplaats): € 350
- Meer dan twee ontbrekende rubrieken: maximumboete beperkt tot € 1000
Verhoging van boeteplafonds
De maximale boetebedragen voor zware overtredingen worden verhoogd, van € 2750 naar € 5000, en van € 5500 naar €10 000, afhankelijk van de ernst van de inbreuk.
Nieuwe bepalingen
Naast de aanpassingen in bestaande boetes, worden ook enkele nieuwe overtredingen beboet:
- Erkenning door de bestuurder dat hij zijn normale wekelijkse rust in het voertuig heeft doorgebracht: € 1800
- Niet ingeven van de landcode in de tachograaf wanneer vereist: € 550